Estonia · just thinking...

Doing laundry with my Mom. / Pesupäevad emade ajal.

Yesterday I thought about my Mom while I was ironing the clothes.

Actually I remember my mother every time I iron. My Mom taught me how to iron different materials, how to handle pants or woollen things (you have to gently press the latter through a damp cloth).

I was quite young when ironing became my duty. Most of all I enjoyed ironing the handkerchiefs (paper tissues were not available then) and I hated ironing the bed linen.

My Mom always looked very focused when she was ironing.

Nowadays when I’m too lazy to do the laundry I think about the fact that in my childhood it took a whole Saturday to do it.

First of all the laundry was left soaking. The bed linen was boiled in big pots.
My Mom found surprising little details even in the most boring jobs. She taught me to notice how beautiful some fabrics where in the water. Some colours truly are very bright when they are wet.

The clothes were hung outside to dry. That was also my job. How many times have I taken the stairs with a heavy basket of wet laundry in my hands!

Mom taught me how to hang the clothes properly so that they will maintain their shape when they dry. I was also important to attach the clothes pegs to the right places as they can leave marks to the clothes. That’s why you hang shirts upside down.

Sunday was the day when the bed linen was changed in our home. Is there even a better feeling than going to bed with freshly smelling bed linen that has dried outside? Ironing makes the sheets extra crisp and clean.

Do the children of today even know how freshly the laundry smells when it has dried outside? Especially when it has been outside while it is freezing and then it melts when you bring it inside.

Would I like to spend my whole Saturdays doing laundry? No. But I have thought about how I spend that time instead. Do I do something that makes me happy and fulfilled?

Doing the laundry and ironing was physically tough and time consuming, but my Mom taught me to be happy and fulfilled when it was finally done.

Nowadays the laundry does not necessarily need ironing but I think it gives the final touch to the clothes and bed linen. There is something satisfying in ironing, indeed. And I do wash some clothes by hand when I’m in the country.

I am lucky to have such memories. I wish you all a beautiful Mother’s Day!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fresh laundry.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Laundry hanging outside.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Laundry hanging outside.

*****************

Eile pesu triikides mõtlesin ma oma ema peale.

Tegelikult meenub ema mulle alati kui ma pesu triigin. Ema õpetas mulle, kuidas seda tööd korralikult teha. Et nurgad tuleb sirgeks triikida, et pesu ei tohi liialt venitada. Õpetas, kuidas pressida pükse, kuidas triikida villaseid esemeid (läbi märja lapi).

Juba üsna varakust sai triikimisest minu kohustus. Kõige rohkem meeldis mulle triikida taskurätte (olid veel ajad kui pabertaskurätikuid olemas ei olnud) ja kõige vähem loomulikult suuri voodilinu.

Ema ise triikis alati väga keskendunult.

Mõnikord, kui ma ei viitsi pesu pesta, meenub mulle, et minu lapsepõlves pesti pesu terve päeva. Tavaliselt oli see laupäev. Kõigepealt pandi pesu ligunema. Voodipesu lausa keedeti.
Minu ema oskas ka pesupesemises ikka midagi rõõmustavat leida. Näiteks õpetas ta mind nägema kui ilus mõni kangas märjana välja näeb. Mõned värvid tulevad tõesti just vees esile.

Pesu kuivatati õues ja kuivama panemine oli samuti minu töö. Kui palju kordi olen ma küll trepist alla astunud, raske pesukauss seles!
Pesu nöörile riputamine oli samuti omaette teadus. Pesunäpid (Põhja-Eestis vist pesulõksud või pesupulgad) tuli panna nii, et pesu saaks võimalikult hästi kuivada, kuid et näpid pesule inetuid jälgi ei jätaks. Näiteks pluusid ja särgid tuleb panna alaäärt pidi rippuma.

Samuti peab pesu enne nöörile panekut õigesse vormi raputama, muidu kuivabki viltu (tavaliselt juhtub see t-särkidega).

Igal pühapäeval vahetati meil voodipesu ja värske lõhnaga õues kuivanud linade vahele pugemine on üks maailma mõnusamaid asju. Triikimine teeb linad lausa “krõbedaks” ja nii tunduvad need kuidagi eriti puhtad ja värsked.

Kas tänapäeva lapsed teavad, kui hästi lõhnab õues kuivanud pesu? Eriti siis, kui see on miinuskraadidega õues kivikõvaks külmunud ja siis toas üles sulab.

Kas ma tahaksin tänapäeval terve laupäeva pesu pesta? Ilmselt mitte. Ometi olen ma mõelnud, mida ma selle vabanenud ajaga siis korda saadan. Kas ma tunnen oma elust selle võrra rohkem rahulolu?

Mäletan, et kuigi pesu pesemine ja triikimine oli füüsiliselt raske ja aeganõudev töö, oli ema peale selle tegemist alati rahulolev ja õnnelik. Ema õpetas mind tehtud kodutöödest rõõmu tundma.

Tänapäeva pesumasinad jätavad pesu üsna sirgeks, nii et triikida pole sageli tarviski. Siiski meeldib mulle, kui pesu on triigitud. See annab pesule viimase lihvi ja värskuse. Ja pesutriikimises on tõesti midagi rahulolu pakkuvat. Maal pesen pesu siiani käsitsi, kuigi teen seda harva.

Olen õnnelik, et mul on sellised mälestused. Ilusat emadepäeva!

Leave a Reply

